2025-02-11

建国記念の日

 本日は建国記念です。日本建国の由来と意味について 是非、考えてみてください。
日本という国の成り立ちは、神話と歴史が交錯しながら形作られました。 
1. 神話的な由来(古事記・日本書紀)
 日本の建国神話は『古事記』や『日本書紀』に記されています。天照大神(あまてらすおおみかみ)が孫の瓊瓊杵尊(ににぎのみこと)を高天原から地上に降臨させ、その子孫が初代天皇の神武天皇として即位したとされます。神武天皇は紀元前660年に橿原宮(かしはらのみや)で即位し、これが日本建国の始まりとされています。この日を記念して、現在の「建国記念の日」(2月11日)が制定されました。  

2. 歴史的な背景
 神話は象徴的なものであり、歴史的には大和政権が次第に日本列島を統一していった
ことが、日本の国家形成の過程とされています。大和政権は、周囲の豪族との争いや協
力を経て、天皇を中心とした国を作りました。その後、日本は中国や朝鮮半島から文化
や技術を取り入れながら、独自の文化と政治体系を発展させていきました。  

日本建国の意味とは?
 日本の建国の意味を考えると、以下の3つのポイントが挙げられます。 
 1.日本という国の「つながり」 日本の建国は、一つの王朝がずっと続いている世界で
  も珍しい国の形です。日本は長い歴史の中で戦乱や困難がありながらも、天皇を中
  心とした国の形を保ち続けています。これは、日本が「つながり」を大切にしてきた
  証拠であり、未来の日本を考えるうえでも大切な要素です。 
 2.自然と共生する精神
  日本の神話や伝統には、自然と共に生きる」という考え方が強くあります。八百万
  の神(やおよろずのかみ)といわれるように、自然のあらゆるものに神が宿るとさ
  れ、日本人は自然と共存する文化を築いてきました。これは、環境問題が重要視
  される現代においても、世界に誇れる日本の精神です。 
 3.和の精神(調和と共生)
  日本は、さまざまな地域の文化や考え方を取り入れながら発展してきました。日本
  の歴史を振り返ると、争いもありましたが、最終的には「和」を重んじ、協調しな
  がら国を作り上げてきました。この精神は、現代のグローバル社会においても非常
  に重要です。  

子どもたちに伝えたいこと
 未来を担う子どもたちには、次のようなことを伝えていくことが大切です。 
 1.日本の歴史と文化を誇りに思うこと
  日本は世界的に見ても、独自の文化と長い歴史を持つ特別な国です。私たちが当た
  り前に思っていること(四季を感じる生活、神社やお寺、お祭り、礼儀を大切にす
  る文化)は、世界から見ればとても素晴らしいものです。それを知り、誇りに思っ
  てほしいです。 
 2.自然と人を大切にする心
  昔から日本人は自然を尊び、人とのつながりを大事にしてきました。現代の技術
  が発展しても、「人と人が助け合うこと」「自然を守ること」の大切さは変わり
  ません。
  未来の日本を良い国にするためにも、優しさや思いやりの心を持ち続けることが
  大切です。 
 3.世界の中の日本という視点
  日本は長い歴史の中で、海外の文化を取り入れながら発展してきました。これか
  らの時代、ますます世界とつながっていく中で、「日本のことをしっかり学び、
  それを世界に伝えること」が求められます。自分たちの国を理解し、世界と共に
  歩むことが大切です。  

大人として、子どもたちに分かりやすく伝える方法 
 子どもたちに日本の建国の由来や意味を伝えるには、以下のような方法が効果的
 です。 
 1. 神話を物語として語る 
  神話は子どもたちにとってワクワクするものです。例えば、「天照大神が天の
  岩戸に隠れてしまい、世界が暗くなった。でも、みんなで力を合わせて光を取
  り戻した」という話は、日本人が助け合う精神を持っていることを伝えるのに
  ぴったりです。 
 2.体験を通じて学ぶ
  ・神社や歴史的な場所を訪れ、「ここが昔の日本の始まりにつながる場所なん
   だよ」と伝える。 
  ・建国記念の日に、日本の国旗や国歌について話し、日本という国が長い歴史
   を持つことを感じさせる。 
  ・伝統文化(茶道、剣道、書道など)を体験させ、日本の文化の奥深さを実感
   させる。   
 3.「なぜ?」を大切にする
   「なぜ日本は天皇がずっと続いているの?」
   「なぜ日本は島国なのに強い国になったの?」
   「なぜ日本人はお辞儀をするの?」
   こうした子どもたちの疑問に対して、丁寧に答えながら、日本の歴史や文化の
   意味を伝えることが大切です。  

まとめ 
 日本建国の由来は、神話的な始まり(神武天皇の即位)と、大和政権を中心とした
 歴史的な発展の両方から成り立っています。そして、日本は「つながり」「自然と
 の共生」「和の精神」を大切にしてきた国です。 
 未来を担う子どもたちには、「日本の歴史や文化を誇りに思うこと」「自然と人を
 大切にする心」「世界と共に歩む視点」を伝えていくことが大人の役割です。その
 ためには、神話や歴史を物語として伝えたり、実際に体験させたりしながら、子ど
 もたちが興味を持って学べるように工夫することが大切です。 
 日本の未来を創る子どもたちが、日本のことを知り、誇りを持ち、世界と共に歩ん
 でいけるよう、私たち大人がしっかりと伝えていきましょう。
 伝えるためにも我々大人が日本の歴史をしっかり知ることが必要ですね。そして日本
 が誇らしい国であることを子ども達に認識してほしいですね!!


Today is National Foundation Day. Please think about the origin and meaning of the founding of Japan.
The origins of the country of Japan were shaped by the intertwining of myth and history.

1. Mythological origins (Kojiki and Nihon Shoki)

Japan's founding myth is recorded in the Kojiki and Nihon Shoki. It is said that Amaterasu Omikami made her grandson Ninigi no Mikoto descend from Takamagahara to earth, and that his descendant ascended to the throne as the first emperor, Emperor Jimmu. Emperor Jimmu ascended to the throne at Kashihara Palace in 660 BC, which is said to be the beginning of the founding of Japan. To commemorate this day, the current "National Foundation Day" (February 11th) was established.

2. Historical background

Myths are symbolic, and historically, the process of the formation of the Japanese nation is said to have been the gradual unification of the Japanese archipelago by the Yamato government. After fighting and cooperating with the surrounding powerful clans, the Yamato government created a country centered on the Emperor. After that, Japan developed its own culture and political system while incorporating culture and technology from China and the Korean Peninsula.


What is the meaning of the founding of Japan?

When considering the meaning of the founding of Japan, the following three points can be mentioned.

1. The "connections" of the country of Japan The founding of Japan is a rare form of country, even in a world where a single dynasty has continued for a long time. Japan has continued to maintain the form of a country centered on the Emperor, despite wars and difficulties throughout its long history. This is evidence that Japan has valued "connections," and is an important element when thinking about the future of Japan.

2. The spirit of coexistence with nature

Japanese myths and traditions have a strong idea of ​​"living with nature." As the word "Yaoyorozu no Kami" (eight million gods) suggests, gods reside in all things in nature, and the Japanese have built a culture of coexistence with nature. This is a Japanese spirit that we can be proud of, even in today's world where environmental issues are important. 3. The spirit of harmony (harmony and coexistence) Japan has developed by incorporating the cultures and ways of thinking of various regions. Looking back at the history of Japan, there have been conflicts, but in the end, the country was built by valuing "harmony" and cooperating. This spirit is also very important in today's global society. What we want to tell our children It is important to tell the following to children who will carry the future. 1. Be proud of Japan's history and culture Japan is a special country with a unique culture and long history, even from a global perspective. The things that we take for granted (a life that feels the four seasons, shrines and temples, festivals, and a culture that values ​​etiquette) are very wonderful from the world's perspective. I want them to know this and be proud of it. 2. The heart that values ​​nature and people

Since ancient times, Japanese people have respected nature and cherished connections with other people. Even with the development of modern technology, the importance of "people helping each other" and "protecting nature" remains the same. In order to make Japan a good country in the future, it is important to maintain a kind and compassionate heart. 3. Japan in the world

Throughout its long history, Japan has developed while incorporating foreign cultures. In the future, as it becomes more and more connected to the world, it will be necessary to "learn about Japan thoroughly and convey that to the world." It is important to understand our own country and walk with the world.

How to communicate to children in an easy-to-understand way as an adult

The following methods are effective in communicating the origin and meaning of the founding of Japan to children. 1. Telling myths as stories

Myths are exciting for children. For example, the story "When Amaterasu Omikami hid herself in the cave of Heaven, the world became dark. But everyone worked together to bring back the light" is a perfect way to convey that Japanese people have a spirit of helping each other. 2. Learn through experience - Visit shrines and historical sites and tell them, "This is the place that connects to the beginning of ancient Japan." - On National Foundation Day, talk about the Japanese flag and national anthem to make them realize that Japan is a country with a long history. - Let them experience traditional culture (tea ceremony, kendo, calligraphy, etc.) to make them realize the depth of Japanese culture. 3. Value the "why?" "Why has Japan had an emperor for so long?" "Why has Japan become a strong country despite being an island nation?" "Why do Japanese people bow?" It is important to carefully answer children's questions like these and convey the meaning of Japanese history and culture. Summary

The origins of the founding of Japan are made up of both a mythical beginning (the accession of Emperor Jimmu to the throne) and historical development centered on the Yamato government. Japan is a country that has always valued "connections," "coexistence with nature," and "the spirit of harmony."

It is the role of adults to convey to children, who will carry the future, "to be proud of Japan's history and culture," "a heart that values ​​nature and people," and "a perspective that walks with the world." To do this, it is important to devise ways to make children interested in learning by telling them myths and history as stories or letting them experience them for themselves.

We adults must convey this information properly so that the children who will create Japan's future know about Japan, are proud of it, and can walk with the world.

In order to convey this information, it is necessary for us adults to know Japan's history well. And I want children to recognize that Japan is a country to be proud of! !

  



2025-02-08

日米関係の新たな黄金時代を追求する

 2月7日に米ホワイトハウスで会談した石破首相と米国のトランプ大統領は、「日米関係の新たな黄金時代を追求する」とうたった共同声明を発表した。
通常、このような共同声明のキャッチコピーやキーワードは、事前の外交交渉を通じて双方の合意のもとで決定されることが多いです。ただし、「黄金時代(Golden Age)」という表現は、米国の政治家や外交文書でよく使用されるフレーズであり、特にトランプ前大統領は誇張した表現を好む傾向があるため、米側から提案された可能性も考えられます。一方、日本側が「新たな黄金時代」という表現を採用した背景として、日米同盟の強化を強調し、経済・安全保障面での協力を前向きにアピールする意図があったのかもしれません。
したがって、どちら側が主導したかは明確には断定できませんが、
米側(特にトランプ大統領)のレトリック(言葉や表現を巧みに用いて、相手に説得や納得をさせたり、効果的に表現したりする技術や手法)の影響が強い可能性が高い。
日本側もこの表現を受け入れ、合意の上で共同声明に盛り込んだというのが妥当な推測と言えます。
それでは共同声明の骨子を見てみましょう。
※共同声明の骨子(要点)
1.日米同盟の強化 
 ・安全保障協力を深化させ、アジア太平洋地域の安定を確保 
 ・防衛費負担の見直しについて協議  

2.経済関係の発展 
 ・貿易・投資の拡大を目指す新たな枠組みの設立 
 ・自由で公正な貿易ルールの推進  

3.技術協力の促進
 ・AI、半導体、クリーンエネルギー分野での協力強化 
 ・先端技術の共同研究開発  

4.地域・国際問題への連携 
 ・北朝鮮の非核化への連携強化 
  ・インド太平洋戦略の推進  

5. 人的交流の促進
 ・留学生・研究者の交流拡大 
 ・ビザ発給手続きの緩和  

※日本にとってのメリットとデメリット

メリット 

〇安全保障の強化:米国の支援が確約され、地域の安定に貢献  

〇経済成長の促進:貿易拡大や技術協力が進み、経済発展につながる可能性  

〇先端技術分野での競争力向上:日米協力で技術革新をリードできる  

デメリット  

△防衛負担の増加:米国の要請により、日本の防衛費が増加する可能性  

△経済交渉での圧力:米国の要求により、日本の産業や貿易政策が制約を受ける可能性  

△対中関係の悪化リスク:日米の連携強化が中国の反発を招く可能性  

この合意は、日本にとって安保や経済面での恩恵がある一方で、慎重な外交・経済戦略が求められる内容といえます。
日本(石破首相)が、これを受けて具体的な実績(評価)を挙げることができるのか注目ですね。


Prime Minister Ishiba and President Trump of the United States, who met at the White House on February 7, issued a joint statement stating that they would "pursue a new golden age of Japan-U.S. relations."

Usually, the catchphrases and keywords for such joint statements are decided by mutual agreement through prior diplomatic negotiations. However, the expression "Golden Age" is a phrase often used by U.S. politicians and diplomatic documents, and former President Trump in particular has a penchant for exaggerated expressions, so it is possible that it was proposed by the U.S. side. On the other hand, the reason why the Japanese side adopted the expression "new golden age" may have been to emphasize the strengthening of the Japan-U.S. alliance and to make a positive appeal for cooperation in the areas of economy and security.

Therefore, it is not possible to clearly determine which side took the lead, butt it is highly likely that the rhetoric (techniques and methods of skillfully using words and expressions to persuade or convince the other party or to express effectively) of the U.S. side (especially President Trump) was strongly influenced.

It is a reasonable assumption that the Japanese side also accepted this expression and included it in the joint statement with their consent.

Let's take a look at the outline of the joint statement.

※Outline of the joint statement (main points)

1. Strengthening the Japan-US alliance

- Deepening security cooperation and ensuring stability in the Asia-Pacific region

- Discussing the review of defense expenditure burden

2. Developing economic relations

- Establishing a new framework aimed at expanding trade and investment

- Promoting free and fair trade rules

3. Promoting technological cooperation

- Strengthening cooperation in the fields of AI, semiconductors, and clean energy

- Joint research and development of advanced technologies

4. Cooperation on regional and international issues

- Strengthening cooperation for the denuclearization of North Korea

- Promoting the Indo-Pacific Strategy

5. Promoting personnel exchanges

- Expanding exchanges of international students and researchers

- Relaxing visa issuance procedures

※Advantages and disadvantages for Japan

Advantages

〇 Strengthening security: US support is assured, contributing to regional stability

〇 Promoting economic growth: Trade expansion and technological cooperation will progress, which may lead to economic development

〇 Improving competitiveness in advanced technology fields: Japan-US cooperation can lead to technological innovation

Disadvantages

△Increased defense burden: Japan's defense spending may increase due to US requests.

△Pressure in economic negotiations: Japan's industrial and trade policies may be restricted due to US demands.

△Risk of worsening relations with China: Strengthening cooperation between Japan and the US may provoke a backlash from China.


While this agreement offers security and economic benefits to Japan, it also calls for a careful diplomatic and economic strategy.

It will be interesting to see whether Japan (Prime Minister Ishiba) can provide concrete results (evaluations) in response to this.

2025-02-07

北方領土の日

 北方領土とは?
 北方領土とは、日本固有の領土であり、北海道の東側にある「歯舞群島」「色丹島」「国後島」「択捉島」の4つの島々を指します。これらの島は、1855年の日露和親条約によって正式に日本の領土と定められました。しかし、1945年(昭和20年)8月15日の終戦後、当時のソ連(現ロシア)が日ソ中立条約を一方的に破り、侵攻して不法占拠しました。

ソ連(現ロシア)の不法占拠の経緯
1.日ソ中立条約(1941年締結)
 日本とソ連は互いに攻撃しないことを約束していました。 
2.ソ連の侵攻(1945年8月9日)
 日本がまだ戦争を続けていた8月9日、ソ連は中立条約を破棄し、満州(中国東北部)
 千島列島、樺太南部(現在のサハリン)などに侵攻。 
3.終戦後も攻撃を継続(8月15日以降)
 日本が降伏した8月15日以降も、ソ連軍は北方領土への進軍を続け、9月5日までに
 すべての島を占領しました。 
4.ソ連の領土編入(1946年)
 ソ連は1946年に北方領土を自国領土として編入し、現在のロシアに至るまで不法
 占拠が続いています。  

北方領土の日の制定
 「北方領土の日」は1981年(昭和56年)に日本政府によって制定されました。
 これは、1855年2月7日に日本とロシアの間で結ばれた日露和親条約により、北方
 四島が日本の領土であることが国際的に確認されたことに基づいています。日本
 政府は、北方領土問題の解決と返還を国民に広く訴えるために、この日を記念日
 としました。

ロシアのウクライナ侵略との共通点
 ロシアによるウクライナ侵略(2022年2月開始)は、北方領土侵攻と本質的に類似
 しています。 
 ロシアは国際的な条約や合意を破る傾向がある。
  北方領土では日ソ中立条約を無視し侵攻。 
  ウクライナ侵略では、1994年の「ブダペスト覚書」でウクライナの領土保全を約束
  しながら、クリミア併合(2014年)、ウクライナ侵攻(2022年)を行った。 
 力による現状変更を試みる
  北方領土は終戦後の軍事力によって不法占拠された。 
 ウクライナではロシア軍が武力を用いて一方的に占領地を拡大している。 
 このように、ロシアの行動は一貫しており、「国際的なルールを守らず、力で領土を
 拡張する」という特徴を持っています。
 また、中国も同じく共産主義を背景に持ち、南シナ海の領有権問題や尖閣諸島周辺
 での挑発行動を行っており、ロシアと同じ「力による現状変更」を目指す姿勢が
 共通しています。
日本国民がどう行動すべきか?
1.歴史と現状を正しく理解する
  北方領土問題は歴史的に日本の領土であることを認識し、不法占拠の事実を再確認する。 
 2.国際社会と連携する
  日本単独では解決が難しいため、アメリカや欧州諸国と協力し、ロシアの不法行為を
 国際社会に訴える。 
3.世論を喚起し、政府に圧力をかける
  日本政府が積極的な外交交渉を行うよう、国民が関心を持ち続けることが重要。 
4.ロシアの行動を厳しく批判する
  北方領土問題とウクライナ侵略の共通点を指摘し、国際社会でロシアの行動を抑制
 するための世論を形成する。  

結論
 北方領土は歴史的にも国際法的にも日本の領土であり、ロシアは不法占拠を続けている。  ロシアの行動はウクライナ侵略と同じ本質を持ち、日本としては国際社会と連携し、領土問題を解決するための努力を続けるべきである。  
日本国民一人ひとりが関心を持ち、政府の外交を後押しすることが重要である。



What are the Northern Territories?

The Northern Territories are an inherent part of Japanese territory, and refer to the four islands to the east of Hokkaido:

 Habomai Islands, Shikotan Island, Kunashiri Island, and Etorofu Island.

These islands were officially designated as Japanese territory by the Treaty of Peace and Amity between Japan and Russia in 1855.

However, after the end of the war on August 15, 1945 (Showa 20),

the Soviet Union (now Russia) unilaterally violated the Japan-Soviet Neutrality Pact, invaded, and illegally occupied the islands.

The history of the illegal occupation by the Soviet Union (now Russia)

1. Japan-Soviet Neutrality Pact (concluded in 1941)

Japan and the Soviet Union had promised not to attack each other.

2. Soviet invasion (August 9, 1945)

On August 9, while Japan was still at war, the Soviet Union abrogated the Neutrality Pact and invaded Manchuria

 (northeastern China), the Kuril Islands, and southern Sakhalin (now Sakhalin).

3. Attacks continued even after the end of the war (after August 15)

Even after Japan surrendered on August 15, the Soviet army continued to advance into the Northern Territories, occupying all

 of the islands by September 5.

4. Soviet incorporation of the territory (1946)

The Soviet Union incorporated the Northern Territories as its own territory in 1946, and illegal occupation has continued up 

to the present day in Russia.

Establishment of Northern Territories Day

"Northern Territories Day" was established by the Japanese government in 1981 (Showa 56).

This is based on the fact that the Treaty of Peace and Amity between Japan and Russia concluded on February 7, 1855, 

internationally confirmed that the four northern islands are Japanese territory

The Japanese government established this day as a commemorative day to widely appeal to the public for the resolution and

 return of the Northern Territories issue.

Similarities with Russia's invasion of Ukraine

Russia's invasion of Ukraine (began in February 2022) is essentially similar to the invasion of the Northern Territories.

Russia has a tendency to break international treaties and agreements.

In the Northern Territories, Russia invaded in disregard of the Japan-Soviet Neutrality Pact.

In the invasion of Ukraine, Russia annexed Crimea (2014) and invaded Ukraine (2022) despite having promised to preserve 

the territory of Ukraine in the 1994 Budapest Memorandum.

Attempting to change the status quo by force

The Northern Territories were illegally occupied by military force after the end of the war.

In Ukraine, the Russian military is unilaterally expanding its occupied territory by force.

In this way, Russia's actions are consistent and characterized by "not following international rules and expanding its territory by force."

In addition, China also has a communist background and has engaged in territorial disputes in the South China Sea and 

provocative actions around the Senkaku Islands**, and shares the same attitude of aiming to "change the status quo by force" as Russia.

How should the Japanese people act?

 1. Correctly understand history and the current situation

Recognize that the Northern Territories issue has historically been Japanese territory, and reaffirm the fact of illegal occupation.

2. Cooperate with the international community

Since it is difficult for Japan to resolve this issue alone, cooperate with the United States and European countries and

 appeal to the international community about Russia's illegal actions.

3. Raise public opinion and put pressure on the government**

It is important for the public to continue to be interested so that the Japanese government will actively engage in 

diplomatic negotiations.

4. Severely criticize Russia's actions

Point out the similarities between the Northern Territories issue and the invasion of Ukraine, and form public opinion in

 the international community to restrain Russia's actions.


Conclusion

The Northern Territories are Japanese territory both historically and under international law, and Russia continues to 

illegally occupy them.

Russia's actions have the same essence as the invasion of Ukraine, and Japan should cooperate with the international 

community and continue to make efforts to resolve the territorial issue.

It is important for each and every Japanese citizen to be interested and support the government's diplomacy.


2025-02-06

ノマド=「遊牧民」を意味し、自由な移動や冒険を象徴

スズキの新型「ジムニー・ノマド」は、2025年1月30日の発表直後に約5万台の受注を受け、生産体制の見直しのため、2月3日より一時的に受注を停止しています。
 なんでこんなに人気を呼んでいるんでしょうか?!
「ノマド(Nomade)」はフランス語で「遊牧民」を意味し、自由な移動や冒険を象徴しています。 
新型ジムニー・ノマドの主な特徴は以下のとおりです:
・5ドア仕様とサイズの拡大:ジムニーシリーズ初の5ドアモデルで、全長とホイールベースを延長し、後席の乗降性と居住性を向上させています。 
・駆動方式:従来のジムニーと同様に、パートタイム4WDを採用し、本格的なオフロード性能を維持しています。 
・エンジン性能:1.5L直列4気筒エンジン(K15B型)を搭載し、最高出力105ps、最大トルク134Nmを発揮します。 
・トランスミッションの選択肢:5速マニュアルトランスミッション(MT)と4速オートマチックトランスミッション(AT)の2種類から選択可能です。 
・後席の快適性と荷室の利便性:後席の足元スペースを拡大し、シートアレンジの多様化により、キャンプや長距離ドライブに適した空間を提供しています。 
・安全装備の充実:ステレオカメラ方式の予防安全・運転支援システム(ADAS)を搭載し、安全性を向上させています。 
スズキの新型「ジムニー・ノマド」が特に人気を集めている最大の特徴は、従来の3ドアモデルから5ドア仕様に変更されたことです。これにより、後部座席への乗降性や居住性が大幅に向上し、家族や友人とのドライブやアウトドア活動がより快適になりました。 
具体的には、ホイールベース(前輪と後輪の間の距離)が340mm延長され、後部座席の足元スペースが広がっています。
また、後席の乗員の着座位置を後方に移動させることで、乗降のしやすさと居住性の向上が図られています。 
さらに、ジムニーシリーズの特徴である優れた悪路走破性はそのままに、日常生活での使い勝手も高められています。
これらの改良により、ジムニー・ノマドは幅広いユーザーから支持を得ています。 
このように、5ドア化による実用性の向上と、ジムニーならではの走行性能の両立が、ジムニー・ノマドの人気の大きな要因となっています。
Suzuki's new Jimny Nomad received orders for approximately 50,000 units immediately after its announcement on January 30, 2025, and has temporarily suspended orders since February 3 due to a review of its production system.

Why is it so popular? !

"Nomade" means "nomad" in French and symbolizes free movement and adventure.

The main features of the new Jimny Nomad are as follows:

- 5-door specification and expanded size: The first 5-door model in the Jimny series, with an extended overall length and wheelbase, improving rear seat accessibility and livability.

- Drive system: As with the conventional Jimny, it adopts part-time 4WD and maintains full-fledged off-road performance.

- Engine performance: Equipped with a 1.5L inline 4-cylinder engine (K15B type), it delivers a maximum output of 105ps and a maximum torque of 134Nm.

・Transmission options: Choose from a 5-speed manual transmission (MT) or a 4-speed automatic transmission (AT).
・Rear seat comfort and luggage space convenience: The increased legroom in the rear seats and the diversification of seat arrangements provide a space suitable for camping and long-distance driving.
・Full safety equipment: The car is equipped with a stereo camera-based preventive safety and driving assistance system (ADAS) to improve safety.
The biggest feature that makes the new Suzuki Jimny Nomad particularly popular is that it has been changed from the conventional 3-door model to a 5-door model. This has significantly improved the ease of getting in and out of the rear seats and the livability, making driving and outdoor activities with family and friends more comfortable.
Specifically, the wheelbase (the distance between the front and rear wheels) has been extended by 340 mm, expanding the legroom in the rear seats.
In addition, the seating position of the rear seat passengers has been moved backwards to improve ease of getting in and out and livability.
Furthermore, while maintaining the excellent off-road performance that is a feature of the Jimny series, the car is also more user-friendly in everyday life.
Thanks to these improvements, the Jimny Nomad has gained support from a wide range of users.
In this way, the combination of improved practicality thanks to the five-door model and the driving performance unique to the Jimny is a major factor in the popularity of the Jimny Nomad.





2025-02-05

心が元気になるAI 夢を応援してくれるAI

 ブッダの経典を学ばせ、人々の悩みに助言する対話型AI(人工知能)「ブッダボット」がブータンの仏教界で導入されることが決まり、3日、開発した京都大の熊谷誠慈教授(仏教学)らと、「ブータン王国中央僧院」が協定を結んだ。ブッダボットは、熊谷教授らを中心としたグループが2021年に開発。チャット上で質問すると、教えに基づいた回答が補足説明付きで返ってくる。日本で一般公開はされていないが、22年に仏教を国教とするブータン政府から要請され、英語版を製作。今後、同政府が運営する中央僧院で順次導入し、僧侶らの研究に役立てるほか、27年度末までに国民への一般公開も目指す。
熊谷教授は「AIを通して仏教に触れやすくなり、多くの人に『幸せになるための教え』を提供できる。 
ほかにも、似たようなAIのプロジェクトがいろいろありますよ。
1. 神さまや賢人みたいなAI 
 → 例えば、キリストやソクラテス(昔のすごく賢い人)の考え方を学んで、それを
     もとに答えてくれるAIがあります。 
2. 心が元気になるAI
→ ちょっと落ち込んだときに話を聞いてくれて、励ましてくれるAIもあります。
    子ども向けのものもあって、「大丈夫だよ!」って優しく声をかけてくれるんです。 
3. お話を作るAI
 → 昔話や冒険物語を作ってくれるAIもあります。子どもが「ドラゴンが出てくる話
      を作って!」って言うと、すぐにお話を考えてくれるんですよ。 
4. 夢を応援してくれるAI
 → 例えば、「将来サッカー選手になりたい!」って言うと、どうすればなれるのか
   アドバイスをくれるAIもあります。勉強のしかたや、頑張るコツを教えてくれる
          んです。 
5. 友だちみたいなAI
 → いろんなことを一緒に考えてくれるAIもあります。学校での悩みを聞いたり、
     楽しい話をしてくれたりします。  

こういうAIは、まるで先生や友だちみたいに助けてくれるので、とても面白いですね!
何でもできる時代になってきていることを実感します。心が元気になるAI 夢を応援
してくれるAIなんて実施に使ってみたいですね。
今後はパソコンを使うというよりAIをいかに活用して様々なプロジェクトを創り出す
ことが重要になってきそうですね。仕事にも結びつけられそうな可能性を秘めていま
すね。 



It has been decided that the conversational AI (artificial intelligence) "Buddhabot," which teaches people the scriptures of Buddhaand gives them advice on their problems, will be introduced in the Buddhist world of Bhutan. On the 3rd, the developer,
Professor Seiji Kumagai (Buddhist Studies) of Kyoto University, and others signed an agreement with the "Central Monastery of the Kingdom of Bhutan." Buddhabot was developed in 2021 by a group led by Professor Kumagai. When you ask a question on chat, it willrespond with a response based on the teachings, with supplementary explanations. It has not been made public in Japan, but an English version was produced in 2022 at the request of the Bhutanese government, whose state religion is Buddhism. It will begradually introduced in the central monastery run by the government to help monks with their research, and the aim is to make it available to the public by the end of fiscal year 2015. Professor Kumagai said, "AI will make it easier to come into contact with Buddhism, and we can provide many people with the teachings to become happy.

There are many other similar AI projects.
1. AI like a god or a wise man
   → For example, there is an AI that learns the ways of thinking of Jesus Christ
      or Socrates (very wise people from the past) and answers questions based
     on that.
2. AI that cheers you up
   → There are also AIs that will listen to you when you're feeling down and 
      encourage you. There are also ones for children thatwill gently say, "It's okay!"3. 3. AI that makes up stories
   →  There are also AIs that will make up fairy tales and adventure stories. If a child
       says, "Make a story about a dragon," it will immediately think up a story.
4. AI that supports your dreams
    → For example, if you say, "I want to be a soccer player in the future!", there
       is an AI that will give you advice on how to do that. It will teach you how
      to study and tips on how to work hard.
5. AI that's like a friend
  → There are AIs that will think about all sorts of things with you. They'll listen
     to your worries at school and tell you fun stories.

This kind of AI is really interesting because it helps you just like a teacher or a friend!
I feel like we're living in an age where anything is possible. I'd like to try using an AI that cheers you up and supports your dreams.
In the future, it seems like it will be more important to use AI to create various projects than to use a computer.
It has the potential to be connected to work as well.

小さな声かけや気遣い

 戦後からの自殺者数の推移 
戦後の日本では、子どもの自殺者数の統計が1950年代から記録されています。
過去のデータと比較すると、小中高生の自殺者数が500人を超えたのは極めて異例です。
例えば、2000年代前半の小中高生の自殺者数は年間300人前後でしたが、近年は増加
傾向にありました。特に2020年以降、新型コロナウイルスの影響なども重なり、増加
が顕著になっています。コロナウイルスの影響も、こんな所に出ているんですね。

◎考えられる原因 
子どもの自殺はさまざまな要因が絡み合っていますが、主な原因として以下が挙げられます。

1.いじめ・人間関係の悩み
 文部科学省の調査では、いじめが原因で自殺したとみられるケースが報告されています。   SNSの普及により、学校だけでなくオンラインでもいじめが起こりやすくなっている。

2.家庭環境の問題
 親の離婚、虐待、経済的困窮などが心理的負担になっている。 
 家庭内のコミュニケーション不足により、悩みを相談できる環境がない。

3.学業・進路のプレッシャー
 受験や成績不振によるストレス。 
 将来への不安を一人で抱え込んでしまう。

4.神的な問題(うつ病など) 
 子どもでもうつ病を発症することがあるが、周囲が気づかず適切な対応が取られてい
 ない。 「自分は誰にも必要とされていない」と感じる孤独感。

5.社会的要因(コロナ禍の影響など)
 学校の休校や外出制限による孤立感。 
 家庭の経済的悪化が子どもにも影響を及ぼす。

◎未然に防ぐ方法 
 子どもの自殺を防ぐためには、学校だけでなく家庭・地域社会が一体となって対策を
 講じることが重要です。

1. 相談しやすい環境を作る 
  「困ったことがあったら相談していいんだよ」と日頃から伝える。 
  学校や地域で、気軽に話せる相談窓口を設置する。 
  SNSやオンラインでの相談サービスを活用する

2.SOSのサインを見逃さない 
  元気がなくなる、成績が急に下がる、学校を休みがちになるなどの変化に気づく。 
 「何かあった?」と優しく声をかける。

3.地域社会での見守りを強化する
  子どもが気軽に立ち寄れる「居場所」を作る(児童館、学習支援センターなど)。 
  地域の大人が積極的に声をかけ、子どもたちの悩みに耳を傾ける。

4.SNSやネットいじめへの対策を強化する 
   学校でネットリテラシー教育を充実させる。 
  いじめの加害者・被害者の両方を適切に支援する。

5.大人が精神的な支えとなる
  「話を聞いてくれる人がいる」と思えるだけでも安心感につながる。 
  先生だけでなく、地域の大人も「いつでも頼っていいよ」と伝える。

◎地域の大人としてできること  

 あいさつや声かけを積極的にする
  → 「おはよう」「元気?」といった簡単な言葉が、子どもにとって安心感を与える。  

 地域のイベントや活動に関わる
  → 子どもたちが参加できる場を増やし、孤立を防ぐ。  

 子どもの話をしっかり聞く 
   → 「否定せずに受け止める」姿勢が重要。  

 学校や相談機関と連携する 
  → 気になる子がいたら、先生や専門機関に相談する。

◎まとめ 
 子どもの自殺を防ぐには、学校・家庭・地域が協力し、「孤立させないこと」が鍵とな
 ります。
 地域の大人としては、子どもたちが安心して過ごせる環境を作り、話しやすい存在にな
 ることが大切です。
 小さな声かけや気遣いが、大きな支えになることを忘れずに接していきたいですね。


Changes in the number of suicides since the war
In postwar Japan, statistics on the number of suicides among children have been recorded since the 1950s.
Compared to past data, it is extremely unusual that the number of suicides among elementary, junior high, and high school students exceeded 500.
For example, the number of suicides among elementary, junior high, and high school students in the early 2000s was around 300 per year, but in recent years it has been on the rise.
In particular, since 2020, the increase has been particularly noticeable due to the impact of the new coronavirus.
he impact of the coronavirus is also being seen in these areas.

◎Possible causes

Various factors are intertwined in child suicides, but the main causes are as follows.

1. Bullying and interpersonal problems
In a survey by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, cases were reported in which bullying was thought to have caused the child to commit suicide. With the spread of social media, bullying is becoming more likely to occur not only at school but also online.

2. Problems in the home environment
Parental divorce, abuse, economic hardship, etc. are psychological burdens.
Lack of communication within the home means there is no environment in which children can discuss their worries.

3. Academic and career pressure
Stress from exams and poor grades.
Carrying worries about the future alone.

4. Social issues (depression, etc.)
Children can also develop depression, but those around them do not notice and do not take appropriate measures.
Feelings of loneliness, feeling that "no one needs me."

5. Social factors (such as the impact of the COVID-19 pandemic)
Feelings of isolation due to school closures and restrictions on going out.
Worsening economic conditions for families also affect children.

◎How to prevent it
In order to prevent child suicide, it is important that not only schools but also families and local communities work together to take measures.

1. Create an environment where it is easy to seek advice
Tell children on a daily basis that "it's okay to come and talk to us if you have any problems."
Set up consultation desks at schools and in the community where they can talk casually.
Make use of social media and online consultation services

2. Don't miss the signs of SOS
Notice changes such as a loss of energy, a sudden drop in grades, or a tendency to miss school.
Gently ask, "Is something wrong?"

3. Strengthen monitoring in the local community
Create "places" where children can drop in easily (children's centers, learning support centers, etc.).
Local adults should proactively reach out to children and listen to their concerns.

4. Strengthen measures against social media and cyberbullying
Enhance internet literacy education at schools.
Provide appropriate support to both bullies and victims.

5. Adults should provide emotional support
Just knowing that there is someone who will listen to you can lead to a sense of security.
Not only teachers, but local adults should also tell children that they can rely on them anytime.

◎What local adults can do

Actively greet and call out to children
→ Simple phrases such as "Good morning" and "How are you?" give children a sense of security.
Involve in local events and activities
→ Increase opportunities for children to participate and prevent isolation.
Listen carefully to what children have to say
→ It is important to "accept without rejecting" what they say.

Cooperate with schools and counseling agencies.
→ If there is a child that concerns you, consult with a teacher or a specialist agency.

◎ Summary

The key to preventing child suicide is for schools, families, and the community to work together and for children not to be isolated.
As adults in the community, it is important to create an environment where children can feel safe and be easy to talk to.
When interacting with children, we should remember that small words of encouragement and consideration can be a great support.

2025-02-04

全世界と全人類の幸せを願って行動して!!

 トランプ米大統領は2月1日に、カナダとメキシコからの輸入品に25%、中国からの輸入品に10%の追加関税を課す大統領令に署名しました。
しかし、2月3日には、カナダとメキシコに対する関税の発動を1カ月見送ることが発表されました。 一方、中国に対する関税は予定通り発動される見通しです。これらの関税措置に対して、カナダやメキシコは報復関税を検討しており、 中国も対抗措置を取る意向を示しています。これにより、世界的な貿易摩擦の激化が懸念されています。
日本の株式市場もこれらの動きに敏感に反応しています。2月3日の日経平均株価は、トランプ大統領の関税発表を受けて一時1100円以上下落しました。 しかし、その後、関税発動の一部見送りや他の要因により、2月4日には500円以上の上昇を見せています。
市場は多くの要因で変動するため、常に最新の情報を基に柔軟な対応を心掛けることが重要です。
一般の消費者として、以下の対応策を検討することが考えられます:
1.情報収集:信頼できるニュースソースから最新の経済情報を収集し、状況の変化に敏感になる。
2.家計の見直し:輸入品の価格上昇に備えて、支出を見直し、必要に応じて節約を検討する。
3.投資の分散化:投資を行っている場合、リスク分散のためにポートフォリオを多様化し、市場の変動に備える。
4.地元製品の利用:輸入品の価格上昇に対処するため、国産品や地元製品の購入を検討する。
これらの対策を通じて、関税措置による影響を最小限に抑えることが可能です。引き続き、経済動向に注視し、柔軟に対応していくことが重要です。追加関税に係る 大統領令が世界経済に大きな影響をもたらすことを改めて感じます。世界に対するトランプ大統領の思いや行動が直接影響を与えています。トランプ大統領がアメリカより全世界と全人類の幸せを願って行動することを期待したいです。


On February 1, US President Trump signed an executive order to impose additional tariffs of 25% on imports from Canada and Mexico and 10% on imports from China.

However, on February 3, it was announced that the imposition of tariffs on Canada and Mexico would be postponed for one month. On the other hand, tariffs on China are expected to be imposed as scheduled. In response to these tariff measures, Canada and Mexico are considering retaliatory tariffs, and China has also indicated its intention to take countermeasures. This has raised concerns about the intensification of global trade friction.

The Japanese stock market is also sensitive to these developments. On February 3, the Nikkei average temporarily fell by more than 1,100 yen following President Trump's announcement of the tariffs. However, after that, due to the postponement of some of the tariffs and other factors, it rose by more than 500 yen on February 4.

Since the market fluctuates due to many factors, it is important to always be flexible and respond based on the latest information.

As an ordinary consumer, you may consider the following countermeasures:

1. Gather information: Collect the latest economic information from reliable news sources and be sensitive to changes in the situation.

2. Review your household budget: In preparation for rising import prices, review your spending and consider saving where necessary.

3. Diversify your investments: If you are investing, diversify your portfolio to spread risk and prepare for market fluctuations.

4. Use local products: Consider purchasing domestically produced or local products to deal with rising import prices.

Through these measures, it is possible to minimize the impact of tariff measures. It is important to continue to pay close attention to economic trends and respond flexibly. I once again feel that the presidential order regarding additional tariffs will have a major impact on the global economy. President Trump's thoughts and actions toward the world are directly affecting it. I hope that President Trump will act with the hope of wishing for the happiness of the entire world and all humanity rather than the United States.

月面衝突により失敗!~Failed due to lunar collision!

 ispace社の月着陸船「レジリエンス」は、2度目の月着陸に挑戦しましたが、残念ながら 月面衝突により失敗 しました。  2025年6月6日に月面着陸を予定していましたが、高度約3kmでの致命的な誤認識により、高度センサーが想定外の動作を示し、ソフトウェアがこれを測定異常と判定...