2025-02-05

小さな声かけや気遣い

 戦後からの自殺者数の推移 
戦後の日本では、子どもの自殺者数の統計が1950年代から記録されています。
過去のデータと比較すると、小中高生の自殺者数が500人を超えたのは極めて異例です。
例えば、2000年代前半の小中高生の自殺者数は年間300人前後でしたが、近年は増加
傾向にありました。特に2020年以降、新型コロナウイルスの影響なども重なり、増加
が顕著になっています。コロナウイルスの影響も、こんな所に出ているんですね。

◎考えられる原因 
子どもの自殺はさまざまな要因が絡み合っていますが、主な原因として以下が挙げられます。

1.いじめ・人間関係の悩み
 文部科学省の調査では、いじめが原因で自殺したとみられるケースが報告されています。   SNSの普及により、学校だけでなくオンラインでもいじめが起こりやすくなっている。

2.家庭環境の問題
 親の離婚、虐待、経済的困窮などが心理的負担になっている。 
 家庭内のコミュニケーション不足により、悩みを相談できる環境がない。

3.学業・進路のプレッシャー
 受験や成績不振によるストレス。 
 将来への不安を一人で抱え込んでしまう。

4.神的な問題(うつ病など) 
 子どもでもうつ病を発症することがあるが、周囲が気づかず適切な対応が取られてい
 ない。 「自分は誰にも必要とされていない」と感じる孤独感。

5.社会的要因(コロナ禍の影響など)
 学校の休校や外出制限による孤立感。 
 家庭の経済的悪化が子どもにも影響を及ぼす。

◎未然に防ぐ方法 
 子どもの自殺を防ぐためには、学校だけでなく家庭・地域社会が一体となって対策を
 講じることが重要です。

1. 相談しやすい環境を作る 
  「困ったことがあったら相談していいんだよ」と日頃から伝える。 
  学校や地域で、気軽に話せる相談窓口を設置する。 
  SNSやオンラインでの相談サービスを活用する

2.SOSのサインを見逃さない 
  元気がなくなる、成績が急に下がる、学校を休みがちになるなどの変化に気づく。 
 「何かあった?」と優しく声をかける。

3.地域社会での見守りを強化する
  子どもが気軽に立ち寄れる「居場所」を作る(児童館、学習支援センターなど)。 
  地域の大人が積極的に声をかけ、子どもたちの悩みに耳を傾ける。

4.SNSやネットいじめへの対策を強化する 
   学校でネットリテラシー教育を充実させる。 
  いじめの加害者・被害者の両方を適切に支援する。

5.大人が精神的な支えとなる
  「話を聞いてくれる人がいる」と思えるだけでも安心感につながる。 
  先生だけでなく、地域の大人も「いつでも頼っていいよ」と伝える。

◎地域の大人としてできること  

 あいさつや声かけを積極的にする
  → 「おはよう」「元気?」といった簡単な言葉が、子どもにとって安心感を与える。  

 地域のイベントや活動に関わる
  → 子どもたちが参加できる場を増やし、孤立を防ぐ。  

 子どもの話をしっかり聞く 
   → 「否定せずに受け止める」姿勢が重要。  

 学校や相談機関と連携する 
  → 気になる子がいたら、先生や専門機関に相談する。

◎まとめ 
 子どもの自殺を防ぐには、学校・家庭・地域が協力し、「孤立させないこと」が鍵とな
 ります。
 地域の大人としては、子どもたちが安心して過ごせる環境を作り、話しやすい存在にな
 ることが大切です。
 小さな声かけや気遣いが、大きな支えになることを忘れずに接していきたいですね。


Changes in the number of suicides since the war
In postwar Japan, statistics on the number of suicides among children have been recorded since the 1950s.
Compared to past data, it is extremely unusual that the number of suicides among elementary, junior high, and high school students exceeded 500.
For example, the number of suicides among elementary, junior high, and high school students in the early 2000s was around 300 per year, but in recent years it has been on the rise.
In particular, since 2020, the increase has been particularly noticeable due to the impact of the new coronavirus.
he impact of the coronavirus is also being seen in these areas.

◎Possible causes

Various factors are intertwined in child suicides, but the main causes are as follows.

1. Bullying and interpersonal problems
In a survey by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, cases were reported in which bullying was thought to have caused the child to commit suicide. With the spread of social media, bullying is becoming more likely to occur not only at school but also online.

2. Problems in the home environment
Parental divorce, abuse, economic hardship, etc. are psychological burdens.
Lack of communication within the home means there is no environment in which children can discuss their worries.

3. Academic and career pressure
Stress from exams and poor grades.
Carrying worries about the future alone.

4. Social issues (depression, etc.)
Children can also develop depression, but those around them do not notice and do not take appropriate measures.
Feelings of loneliness, feeling that "no one needs me."

5. Social factors (such as the impact of the COVID-19 pandemic)
Feelings of isolation due to school closures and restrictions on going out.
Worsening economic conditions for families also affect children.

◎How to prevent it
In order to prevent child suicide, it is important that not only schools but also families and local communities work together to take measures.

1. Create an environment where it is easy to seek advice
Tell children on a daily basis that "it's okay to come and talk to us if you have any problems."
Set up consultation desks at schools and in the community where they can talk casually.
Make use of social media and online consultation services

2. Don't miss the signs of SOS
Notice changes such as a loss of energy, a sudden drop in grades, or a tendency to miss school.
Gently ask, "Is something wrong?"

3. Strengthen monitoring in the local community
Create "places" where children can drop in easily (children's centers, learning support centers, etc.).
Local adults should proactively reach out to children and listen to their concerns.

4. Strengthen measures against social media and cyberbullying
Enhance internet literacy education at schools.
Provide appropriate support to both bullies and victims.

5. Adults should provide emotional support
Just knowing that there is someone who will listen to you can lead to a sense of security.
Not only teachers, but local adults should also tell children that they can rely on them anytime.

◎What local adults can do

Actively greet and call out to children
→ Simple phrases such as "Good morning" and "How are you?" give children a sense of security.
Involve in local events and activities
→ Increase opportunities for children to participate and prevent isolation.
Listen carefully to what children have to say
→ It is important to "accept without rejecting" what they say.

Cooperate with schools and counseling agencies.
→ If there is a child that concerns you, consult with a teacher or a specialist agency.

◎ Summary

The key to preventing child suicide is for schools, families, and the community to work together and for children not to be isolated.
As adults in the community, it is important to create an environment where children can feel safe and be easy to talk to.
When interacting with children, we should remember that small words of encouragement and consideration can be a great support.

0 件のコメント:

コメントを投稿

月面衝突により失敗!~Failed due to lunar collision!

 ispace社の月着陸船「レジリエンス」は、2度目の月着陸に挑戦しましたが、残念ながら 月面衝突により失敗 しました。  2025年6月6日に月面着陸を予定していましたが、高度約3kmでの致命的な誤認識により、高度センサーが想定外の動作を示し、ソフトウェアがこれを測定異常と判定...