2025-03-11

エリート校~Elite School

 毎年この時期になると発表される東京大学、京都大学の合格者ランキング。公立高校
が躍進したとの情報が入ってきました。
 そこで日本におけるエリート校を調べてみました。
 日本の歴史の中で、時代ごとに「エリート校」と呼ばれる学校がいくつか存在しまし
た。それぞれの時代の要請に応じて、特定の人材を育成し、影響力を持っていました。
しかし、社会の変化とともに役割を終えたり、制度の変更によって消滅・統合されるこ
ともありました。
 1. 江戸時代のエリート校
  昌平坂学問所
  ・設立: 1630年(林羅山による設立)、1797年(幕府直轄の「昌平坂学問所」と
   して正式化)
  ・目的: 幕臣や諸藩士に儒学を教育し、幕府の官僚や諸藩の学者を育成
  ・カリキュラム:
   主に儒学(朱子学)を中心とした学問
   漢文・歴史・道徳を重視し、特に統治者としての心得を教えた
   試験を通じて成績優秀者は幕府の役人に登用
  ・消滅: 明治維新後の1871年に廃止され、東京大学の前身の一つとなった

  藩校
  ・設立: 江戸時代各藩による設立
  ・目的: 各藩の武士階級の教育機関として機能し、地方統治に必要な知識や倫理を
      教える
  ・カリキュラム:
   儒学(朱子学・陽明学)
   書道、数学(和算)、兵学
   一部の藩では洋学や医学も導入
  ・消滅: 明治時代の学制改革により、1872年以降順次廃止や統

 2. 明治〜戦前のエリート校
  旧制高等学校
  ・設立: 1886年(帝国大学令とともに創設)
  ・目的: 帝国大学(後の東京大学など)への進学予備校として、国家の指導者層
       を養成
  ・カリキュラム:
   3年間の教育で、文系(法・文・経済など)と理系(理・工・医学など)に分か
   れる
   英語・ドイツ語・フランス語などの外国語教育が必須
   一般教養、哲学、倫理、数学、物理、歴史などを重視
   自由な校風を特徴とし、学問の探究や討論が活発
  ・卒業後の進路:
   帝国大学へ進学(卒業生の大半が東京大学、京都大学、東北大学などへ)
   官僚、学者、企業経営者などのエリート層を形成
  ・消滅: 1949年の学制改革により、新制大学へ統合

 陸軍士官学校・海軍兵学校
  ・設立: 陸軍士官学校(1874年)、海軍兵学校(1876年)
  ・目的: 陸軍・海軍の指導者層を育成
  ・カリキュラム:
   軍事学(戦術・戦略)、数学、物理、外国語(英語・ドイツ語・フランス語)
   体育、倫理
   実戦訓練を重視し、厳格な規律のもとで育成
   優秀な卒業生は陸軍大学校・海軍大学校に進学し、参謀・指揮官となる
  ・消滅: 1945年の敗戦により、GHQの指示で廃止

3. 戦後のエリート校(旧制の流れを汲む学校)
  戦後の学制改革で、旧制高校が廃止され、新制大学(現在の東京大学、京都大学
  など)へ統合された。
  しかし、旧制高校の伝統を受け継ぐ進学校が存在する。
  東京大学・京都大学の進学校(現在の「御三家」など)
  東京大学合格者数の多い高校:
  ・開成高等学校(私立、旧制開成中学の流れ)
  ・灘高等学校(私立)
  ・麻布高等学校(私立)
  ・日比谷高等学校(公立、戦前の名門校の復活)
  カリキュラム:
  ・戦後の教育の自由化により、旧制高校時代のような特別なカリキュラムは廃止
  ・進学校独自のハイレベルな授業や補習、課外学習を実施
 現代の「エリート校」はどうなるか?
 現在の進学校(開成・灘・日比谷など)は、旧制高校の伝統を受け継ぎながらも、
自由な校風のもとで教育を行っています。
 しかし、今後の大学入試改革や少子化の影響で、進学校の在り方も変わっていく
かもしれません。
 それにしても戦前の旧制高校生は無条件に帝国大学に入れたと聞きます。受験勉強
をしないで、暇な時間が出来るわけです。
 そうなると時間が余ってしょうがないから、自分の興味をどんどん掘り下げていく
若者が出てくる。大学レベルの数学を解く若者や哲学や文学に打ち込む若者が現れる。
 そういう連中がゴロゴロいたんでしょうね。それが日本にとって大事だったと思い
ますね。
 授業と受験勉強だけでなく無駄な勉強がしっかり出来る学制ができると良いですね。
 そして死語になってしまっているかもしれませんが「お国のために」を考える若者
であってほしい気がします。


Every year at this time, the rankings of successful applicants to the University of Tokyo and Kyoto University are announced. We have received information that public high schools have made great strides. So we decided to look into elite schools in Japan. Throughout Japanese history, there have been several schools that were called "elite schools" at different times. They nurtured specific talent and had influence in response to the needs of each era. However, as society changed, they sometimes ceased to play their role, or disappeared or were merged due to changes in the system.
 1. Elite schools in the Edo period

 Shoheizaka
 GakumonjoEstablished:
 1630 (established by Hayashi Razan), 1797 (formalized as "Shoheizaka Gakumonjo" under the direct control of the shogunate)

Purpose:
To teach Confucianism to shogunate officials and domain samurai, and to foster shogunate bureaucrats and domain scholars

Curriculum:

Academics centered mainly on Confucianism (Neo-Confucianism)

Emphasis on Chinese classics, history, and morality, and especially on the mindset of a ruler

Those with excellent results in exams were appointed as shogunate officials

Disappeared: Abolished in 1871 after the Meiji Restoration, and became one of the predecessors of the University of Tokyo

Dominatorial school

Established:
Established by various domains during the Edo period

Purpose: They functioned as educational institutions for the warrior class of each domain, teaching the knowledge and ethics necessary for local governance.

Curriculum:
Confucianism (Neo-Confucianism and Yangmingism)

Calligraphy, mathematics (Japanese mathematics), military science

Some domains also introduced Western studies and medicine.

Disappearance: Due to the Meiji era's educational reforms, they were gradually abolished or consolidated after 1872.

2. Elite schools from the Meiji era to the prewar period

Old high schools

Established: 1886 (established with the Imperial University Act)

Purpose: As a preparatory school for Imperial universities (later the University of Tokyo, etc.), they were used to train the nation's leaders.

Curriculum:

Three years of education divided into humanities (law, humanities, economics, etc.) and science (science, engineering, medicine, etc.)

Foreign language education such as English, German, and French is mandatory

Emphasis on general education, philosophy, ethics, mathematics, physics, history, etc.

Characterized by a liberal school atmosphere, active academic exploration and debate

Career paths after graduation:

Go on to Imperial University (the majority of graduates go to Tokyo University, Kyoto University, Tohoku University, etc.)

Form an elite class of bureaucrats, scholars, business managers, etc.

Disappeared: Merged into new universities due to the education reform of 1949

Army Academy, Naval Academy

Established: Army Academy (1874), Naval Academy (1876)

Purpose: Cultivating leadership for the army and navy

Curriculum:

Military science (tactics and strategy), mathematics, physics, foreign languages ​​(English, German, French)

Physical education, ethics

Emphasis on practical training, strict discipline

Excellent graduates go on to study at the Army War College or the Naval War College to become staff officers and commanders

Disappearance: Abolished by order of GHQ after Japan's defeat in 1945

3. Postwar elite schools (schools following the old system)

In the postwar educational reforms, the old high schools were abolished and merged into new universities (such as the current University of Tokyo and Kyoto University).

However, there are still preparatory schools that continue the traditions of the old high schools.

Preparatory schools for the University of Tokyo and Kyoto University (such as the current "Big Three")

High schools with the most students admitted to the University of Tokyo:

- Kaisei High School (private, a successor to the old Kaisei Junior High School)

- Nada High School (private)

- Azabu High School (private)

- Hibiya High School (public, a revival of a prestigious school from before the war)

Curriculum:

- Due to the liberalization of education after the war, the special curriculum of the old high school era was abolished

- High-level classes, supplementary lessons, and extracurricular learning unique to preparatory schools

What will happen to today's "elite schools"?

Current preparatory schools (Kaisei, Nada, Hibiya, etc.) carry on the traditions of the old high schools, but also provide education under a free school atmosphere.

However, the nature of preparatory schools may change due to future university entrance reforms and the declining birthrate.

Even so, I hear that students from the old high schools before the war could enter the Imperial University unconditionally. Without studying for exams, people have free time.

When that happens, young people have so much free time that they start to delve deeper into their interests. There are young people who solve university-level math problems and young people who devote themselves to philosophy and literature.

There must have been a lot of people like that. I think that was important for Japan.

It would be good to have an education system that allows students to study more than just classes and exam preparation.

And although it may be an obsolete phrase, I would like young people to think about "doing things for their country."

0 件のコメント:

コメントを投稿

月面衝突により失敗!~Failed due to lunar collision!

 ispace社の月着陸船「レジリエンス」は、2度目の月着陸に挑戦しましたが、残念ながら 月面衝突により失敗 しました。  2025年6月6日に月面着陸を予定していましたが、高度約3kmでの致命的な誤認識により、高度センサーが想定外の動作を示し、ソフトウェアがこれを測定異常と判定...