2025-03-11

柳田国男~Kunio Yanagita

  もう14年になるんですね!訪問先の工場事務所がビックリするほど大揺れしたこと
を忘れることができません。
 そして近くの図書館駐車場で車が大きく揺れたことも覚えています。
 大学院の時、柳田国男先生のようにシニアの生き様を聞き取り記録したらと言われた
ことがありました。
 150年前に生きた方ですが、様々なことを感じ考えさせられたと思っています。
 柳田国男(1875年生誕)は、日本の民俗学の父とされる人物であり、東日本大震災(2011年3月11日)の発生後に改めて注目されるようになった理由はいくつかあります。

1.「津波伝承」に関する研究
  柳田国男は『遠野物語』(1910年)や『海上の道』(1961年)などの著作で、
 日本各地に伝わる民間伝承や口承文化を記録しました。その中には、津波に関する
 言い伝えや災害の教訓も多く含まれていました。
  東日本大震災後、過去の津波被害の記録を学ぶ重要性が再認識され、柳田の研究が
 見直されることになりました。

2. 「災害民俗学」との関連
  震災後、災害と民俗学を結びつけて研究する「災害民俗学」という分野が注目さ
 れるようになりました。
  柳田は、日本の民間信仰や風習の中に、自然災害に対する備えや知恵が蓄積され
 ていることを指摘していました。
  例えば、東北地方には「津波てんでんこ」(津波が来たら各自がすぐに逃げる
 べきだという教え)という言い伝えがあり、これは震災時の避難行動としても有効
 であったと評価されました。

 3.「常民」の視点
  柳田は、歴史や文化を「常民(普通の庶民)」の視点から研究し、権力者や公式
 の歴史ではなく、一般の人々の暮らしや語りに注目しました。震災後、被災地の
 人々の経験や声を記録し、後世に伝えることの重要性が強調される中で、柳田の
 アプローチが再評価されました。

 4. 「海と日本人」の関係
  『海上の道』では、日本人が古代から海を通じて文化や技術を受け入れてきたこと
 を論じています。
  震災による津波被害や原発事故を受けて、日本人と海との関わり方が問い直される
 中で、柳田の視点が再び関心を集めました。

 東日本大震災後、柳田国男の研究は、過去の災害伝承の重要性、庶民の視点からの
災害記録、そして日本人と自然の関係の再考といった観点から注目を浴びました。
特に「災害民俗学」の分野では、彼の研究が現代にも生かされるべきものとして、
改めて評価されています。
 彼の著作をじっくり味わってみたらいかがでしょうか?!


It's been 14 years already! I can't forget how the factory office we visited shook so violently that it shocked me. I also remember my car shaking violently in the parking lot of a nearby library. When I was in graduate school, I was asked to record the lives of seniors, just like Kunio Yanagita. He lived 150 years ago, but he made me feel and think about many things. Kunio Yanagita (born 1875) is considered the father of Japanese folklore, and there are several reasons why he has been attracting attention again after the Great East Japan Earthquake (March 11, 2011).

 1. Research on "Tsunami Folklore"
In works such as "Tono Monogatari" (1910) and "Umijo no Michi" (1961), Kunio Yanagita recorded folklore and oral culture from all over Japan. Many of his works included tsunami-related legends and lessons learned from disasters. After the Great East Japan Earthquake, the importance of studying records of past tsunami damage was recognized again, and Yanagita's research was reevaluated.


2. Connection with "disaster folklore"

After the earthquake, the field of "disaster folklore," which combines disasters and folklore, began to attract attention.

Yanagita pointed out that Japanese folk beliefs and customs contain accumulated knowledge and wisdom about natural disasters.

For example, in the Tohoku region there is a saying called "tsunami tendenko" (a teaching that says that everyone should run away immediately if a tsunami comes), which was evaluated as an effective evacuation behavior during an earthquake.


3. The perspective of the "common people"

Yanagita studied history and culture from the perspective of the "common people," focusing on the lives and stories of ordinary people, rather than the history of those in power or officials. After the disaster, the importance of recording the experiences and voices of people in disaster-stricken areas and passing them on to future generations was emphasized, and Yanagita's approach was reevaluated.


4. The relationship between the sea and the Japanese

In "The Road on the Sea," Yanagita discusses how the Japanese have adopted culture and technology through the sea since ancient times.

In the wake of the tsunami damage and nuclear accident caused by the earthquake, the relationship between the Japanese and the sea was questioned, and Yanagita's perspective once again attracted attention.

After the Great East Japan Earthquake, Yanagita Kunio's research attracted attention from the perspectives of the importance of passing on past disaster legends, recording disasters from the perspective of ordinary people, and reconsidering the relationship between the Japanese and nature.

In particular, in the field of "disaster folklore," his research is being reevaluated as something that should be used in the present day.

Why not take the time to enjoy his works? !

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