2025-03-14

コメを普通に食べられない未来~A future where we can no longer eat rice normally

  昨年夏に発生した「令和の米騒動」は、複数の要因が重なり、米の価格高騰と品薄
状態を引き起こしました。
 以下に、その主な原因と価格推移、政府の対応、そして今後の展望について考えて
てみます。
1. 米騒動の主な原因
 記録的な猛暑による生産影響:2024年の夏は記録的な猛暑となり、米の品質や収量
に影響を及ぼしました。これにより、精米時の歩留まりが低下し、市場に供給される
米の量が減少しました。
 減反政策の影響:政府は長年にわたり、米の過剰生産を防ぐために減反政策を実施
してきましたが、これにより生産量が需要に対して逼迫する状況が生まれ、供給不足
を招く一因となりました。近くにも減反政策なのか水田でなくなり雑草化している農
地が沢山あります。すぐにコメができるのか心配ですね。
 インバウンド需要の増加:外国人観光客の増加に伴い、国内の米消費量が増加しま
した。特に、観光客が土産として米を大量に購入するケースが見られ、供給不足に
拍車をかけました。 インバウンドと言っても全部がコメを食べるとは思いませんね。
 地震によるパニック買い:2024年8月8日に発表された南海トラフ地震臨時情報
(巨大地震注意)により、消費者の間で不安が広がり、米の買い占めが発生しました。
これがさらなる品薄状態を引き起こしました。 

2. 米価格の推移
 これらの要因が重なった結果、2024年の米価格は前年に比べて2~4割程度上昇した
と報告されています。 

3. 政府の対応とその影響
 政府は備蓄米の放出を決定し、約15万トンの入札を行いました。しかし、専門家の
意見では、この放出量は市場全体から見ると限定的であり、価格への影響は100~
200円程度の下落にとどまる可能性があると指摘されています。 

4. 今後の展望
 現在の状況が続くと、米を主食と呼べない時代が到来する可能性も懸念されています。
しかし、これは政策の見直しや生産体制の改善、消費者の意識改革など、多方面からの
取り組みにより回避できると考えられます。
 具体的には、減反政策の再評価や、生産者への適切な支援、消費者への正確な情報
提供が重要となります。
 コメを普通に食べられない未来が到来されるかもしれませんね。


The "Reiwa rice riots" that occurred last summer were a result of a combination of factors that led to a rise in rice prices and a shortage.

Below, we will consider the main causes, price trends, government responses, and future prospects.

1. Main causes of the rice riots

Record-breaking heatwave production impact: The summer of 2024 was a record-breaking heatwave, which affected rice quality and yield. This reduced the yield during milling and reduced the amount of rice supplied to the market.

Impact of rice paddy reduction policy: For many years, the government has implemented a rice paddy reduction policy to prevent overproduction of rice, but this has created a situation where production is tight relative to demand, which has contributed to a supply shortage. There are many farmlands nearby that have no longer been paddy fields and have become weedy, perhaps due to the rice paddy reduction policy. I'm worried about whether we will be able to produce rice soon.

Increased in inbound demand: Domestic rice consumption has increased with the increase in foreign tourists. In particular, there were cases of tourists buying large quantities of rice as souvenirs, which exacerbated the supply shortage. Even if you say inbound tourists, you don't think that all of them will eat rice.

Panicking due to earthquake: The Nankai Trough Earthquake Emergency Information (Massive Earthquake Warning) announced on August 8, 2024 spread anxiety among consumers, leading to rice hoarding.

This caused further shortages.

2. Changes in rice prices

As a result of these factors combining, it is reported that rice prices in 2024 increased by about 20 to 40 percent compared to the previous year.

3. Government response and its impact

The government decided to release stockpiles of rice and held a bid for approximately 150,000 tons. However, experts point out that the amount of this release will be limited compared to the overall market, and the impact on prices may be limited to a drop of about 100 to 200 yen.

4. Future outlook

If the current situation continues, there is concern that we may enter a time when rice can no longer be called a staple food.

However, this can be avoided by taking a multifaceted approach, such as reviewing policies, improving production systems, and changing consumer awareness.

Specifically, it will be important to reevaluate rice production reduction policies, provide appropriate support to producers, and provide accurate information to consumers.

We may be entering a future where rice cannot be eaten normally.


2025-03-13

2026年ワールドカップ・アジア最終予選~2026 World Cup Asian Final Qualifiers

 サッカー日本代表は、2026年ワールドカップ・アジア最終予選のバーレーン戦
およびサウジアラビア戦に向けて、三笘薫選手ら25名を招集しました。

バーレーン戦:
日時:2025年3月20日(木・祝)19:35キックオフ
会場:埼玉スタジアム2002

サウジアラビア戦:
日時:2025年3月25日(火)19:35キックオフ
会場:埼玉スタジアム2002

以下に具体的なメンバーを列挙します。

ゴールキーパー(GK):
シュミット・ダニエル(シント=トロイデンVV)
谷晃生(ガンバ大阪)
大迫敬介(サンフレッチェ広島)

ディフェンダー(DF):
伊藤洋輝(バイエルン・ミュンヘン)
冨安健洋(アーセナル)
板倉滉(ボルシア・メンヒェングラートバッハ)
中山雄太(ハダースフィールド・タウン)
菅原由勢(AZアルクマール)
伊藤敦樹(浦和レッズ)
橋岡大樹(シント=トロイデンVV)

ミッドフィルダー(MF):
遠藤航(リヴァプール)
守田英正(スポルティングCP)
田中碧(フォルトゥナ・デュッセルドルフ)
鎌田大地(SSラツィオ)
久保建英(レアル・ソシエダ)
三笘薫(ブライトン・アンド・ホーヴ・アルビオン)
伊東純也(スタッド・ランス)
堂安律(SCフライブルク)
相馬勇紀(名古屋グランパス)

フォワード(FW):
上田綺世(フェイエノールト)
前田大然(セルティック)
浅野拓磨(VfLボーフム)
古橋亨梧(セルティック)
林大地(シント=トロイデンVV)

 日本が次戦のバーレーン戦に勝利すれば、勝ち点を19に伸ばし、グループCの上位2
チームに入ることが確定し、2026年ワールドカップ出場が決定します。
もし引き分けた場合、勝ち点は17となり、他チームの結果次第で出場決定が持ち越さ
れる可能性があります。
 敗れた場合、勝ち点は16のままで、残り試合での出場決定を目指すことになります。

なお、勝ち点が同じ場合の順位決定方法は以下の通りです。
総得失点差
総得点
当該チーム間の対戦成績(勝ち点、得失点差、得点数)
フェアプレーポイント(警告・退場による減点)
抽選
 なお2026年ワールドカップは、アメリカ、カナダ、メキシコの3か国で共同開催
されます。
 是非、バーレーン戦に勝利して2026年ワールドカップ出場を目指しましょう!!
応援しましょう!!

The Japan national soccer team has called up 25 players, including Kaoru Mitoma, for the 2026 World Cup Asian final qualifying matches against Bahrain and Saudi Arabia.

Bahrain match:
Date and time: Thursday, March 20, 2025 (national holiday), kickoff at 7:35 p.m.
Venue: Saitama Stadium 2002

Saudi Arabia match:
Date and time: Tuesday, March 25, 2025, kickoff at 7:35 p.m.
Venue: Saitama Stadium 2002

Specific members are listed below.

Goalkeepers:
Daniel Schmidt (Sint-Truiden VV)
Akio Tani (Gamba Osaka)
Keisuke Osako (Sanfrecce Hiroshima)

Defenders:
Hiroaki Ito (Bayern Munich)
Takehiro Tomiyasu (Arsenal)
Ko Itakura Ko (Borussia Mönchengladbach)
Yuta Nakayama (Huddersfield Town)
Yusei Sugawara (AZ Alkmaar)
Atsuki Ito (Urawa Reds)
Hashioka Daiki (Sint-Truiden VV)
Midfielders:
Wataru Endo (Liverpool) (League of Legends)
Hidemasa Morita (Sporting CP)
Ao Tanaka (Fortuna Düsseldorf)
Daichi Kamada (SS Lazio)
Takefusa Kubo (Real Sociedad)
Kaoru Mitoma (Brighton & Hove Albion)
Junya Ito (Stade de Reims)
Ritsu Doan (SC Freiburg)
Yuki Soma (Nagoya Grampus)

Forwards:
Akiyoshi Ueda (Feyenoord)
Daizen Maeda (Celtic)
Takuma Asano (VfL Bochum)
Kyōgo Furuhashi (Celtic)
Daichi Hayashi (Sint-Truiden VV)

If Japan wins their next match against Bahrain, they will increase their points to 19, and will be confirmed as one of the top two teams in Group C, qualifying for the 2026 World Cup.
If they draw, their points will be 17, and their qualification may be postponed depending on the results of the other teams.
If they lose, their points will remain at 16, and they will aim to qualify in the remaining matches.
If the points are the same, the ranking will be determined as follows:
Total goal difference
Total points
Match results between the teams (points, goal difference, number of goals scored)
Fair play points (points deducted for warnings and ejections)
Drawing lots
The 2026 World Cup will be co-hosted by the United States, Canada, and Mexico.
Let's win against Bahrain and aim to qualify for the 2026 World Cup! ! ! Let's cheer them on! !

 

新しいMacBook AirとMac Studio~New MacBook Air and Mac Studio

 新しいMacBook AirとMac Studioは、それぞれ異なるユーザーのニーズに応えるために
設計されています。
以下に、両モデルの性能、価格、そして購入時のポイントを詳しくご紹介します。

MacBook Air
 最新のMacBook Airは、13インチと15インチの2つのサイズ展開で、どちらも新しい
M4チップを搭載しています。
 このチップは10コアのCPUと最大32GBのメモリをサポートし、前世代のM1チップと
比較して約2倍の性能向上を実現しています。
 また、最大2台の6K外部ディスプレイのサポート、12メガピクセルのCenter Stage
対応ウェブカメラ、新色のスカイブルーの追加など、機能面でも強化されています。
価格
  13インチモデル:$999(約13万5千円)から
  15インチモデル:$1,199(約16万2千円)から
 注:上記の価格は米国での販売価格であり、日本での価格は為替レートや税金に
より異なる場合があります。

購入のポイント
携帯性:軽量かつ薄型のデザインで、持ち運びに最適です。
パフォーマンス:日常的な作業から軽度のクリエイティブワークまで、幅広い用途に
対応できます。
バッテリー寿命:長時間のバッテリー持続時間で、外出先でも安心して使用できます。

Mac Studio
 
新しいMac Studioは、M4 MaxとM3 Ultraの2種類のチップオプションが用意されて
います。
 M4 Maxは最大16コアのCPUと40コアのGPUを搭載し、M1 Maxと比較して最大3.5
倍の性能向上を実現しています。
 一方、M3 Ultraは最大32コアのCPUと80コアのGPUを備え、最大512GBの統合
メモリと16TBのSSDストレージをサポートしています。
 これにより、大規模なAIモデルの処理や高度なグラフィック作業が可能となってい
ます。  
 さらに、Thunderbolt 5ポートの搭載により、最大120Gbpsの転送速度を実現し、
外部デバイスとの接続性も向上しています。
価格
  M4 Maxモデル:$1,999(約27万円)から
  M3 Ultraモデル:$3,999(約54万円)から
 注:上記の価格は米国での販売価格であり、日本での価格は為替レートや税金により
異なる場合があります。

購入のポイント
 高性能:プロフェッショナルなクリエイティブワークや大規模なデータ処理に適して
います。
 拡張性:豊富なポートと大容量メモリにより、多様な周辺機器との接続や将来的な
拡張が可能です。
 コンパクトデザイン:高性能ながらもコンパクトな筐体で、デスク上のスペースを
有効活用できます。

まとめ
 MacBook Airは、携帯性と日常的な使用に適したバランスの取れたモデルであり、
学生や一般ユーザーにおすすめです。
 一方、Mac Studioは、高度なパフォーマンスと拡張性を求めるプロフェッショナル
ユーザー向けのデスクトップマシンです。
 自身の使用目的や必要な性能を考慮して、最適なモデルを選択することが重要です。 


The new MacBook Air and Mac Studio are designed to meet the needs of different users.

Below is a detailed look at the performance, price, and purchase points for both models.

MacBook Air

The latest MacBook Air comes in two sizes, 13-inch and 15-inch, and both are equipped with the new M4 chip.

This chip supports a 10-core CPU and up to 32GB of memory, achieving approximately twice the performance improvement compared to the previous generation M1 chip.

It also has enhanced functionality, such as support for up to two 6K external displays, a 12-megapixel Center Stage-compatible webcam, and the addition of a new sky blue color.

Price

13-inch model: from $999 (approx. 135,000 yen)

15-inch model: from $1,199 (approx. 162,000 yen)

Note: The above prices are US sales prices. Prices in Japan may differ depending on exchange rates and taxes.

Purchase points

Portability: The lightweight and slim design makes it perfect for carrying around.

Performance: Can handle a wide range of uses, from everyday tasks to light creative work.

Battery life: Long battery life allows you to use it with confidence even when you're on the go.

Mac Studio

The new Mac Studio is available in two chip options: M4 Max and M3 Ultra.

The M4 Max is equipped with a maximum 16-core CPU and a 40-core GPU, achieving up to 3.5 times performance improvement compared to the M1 Max.

Meanwhile, the M3 Ultra has a maximum 32-core CPU and an 80-core GPU, and supports up to 512GB of integrated memory and 16TB of SSD storage.

This enables processing of large AI models and advanced graphics work.

In addition, the Thunderbolt 5 port provides transfer speeds of up to 120Gbps and improves connectivity with external devices.

Price

M4 Max model: from $1,999 (approx. JPY 270,000)

M3 Ultra model: from $3,999 (approx. JPY 540,000)

Note: The above prices are US sales prices, and prices in Japan may vary depending on exchange rates and taxes.

Points to consider when purchasing

High performance: Suitable for professional creative work and large-scale data processing.

Expandability: With a wide range of ports and large memory capacity, it can be connected to a variety of peripherals and expanded in the future.

Compact design: High performance yet compact, it makes effective use of desk space.

Summary

The MacBook Air is a well-balanced model that is suitable for portability and daily use, and is recommended for students and general users.

On the other hand, the Mac Studio is a desktop machine for professional users who want high performance and expandability.

It is important to choose the best model based on your purpose and the performance you need.

2025-03-12

花火大会には供養や祈願の思い~Fireworks festivals are a time of memorial services and prayers

  東日本大震災から14年となったきのう、首都圏では時ならぬ花火が夜空を染めた。
 インターネット事業者や自治体などが追悼と防災拠点の告知を兼ねて、地域の避難
場所から打ち上げた。
 日本の花火文化は、世界的に見ても独特であり、技術的にも芸術的にも高い水準を
誇ります。その特徴や歴史について詳しく見つめてみました。

日本の花火文化の独特な点
① 精緻な技術と美しさ
 日本の花火は、欧米の花火とは異なり、以下のような特徴を持っています。

 ・円形の美しさ
  日本の花火は「芯入り割物」と呼ばれる技法を用いることで、夜空に完璧な球形
  の花火を開かせます。
  これは高度な技術が必要で、火薬の配分や玉の構造が非常に精密に計算されてい
  ます。
 ・色の多彩さと鮮やかさ
  日本の花火は、一発の花火の中でさまざまな色を表現できる「段変化花火」や、
「千輪」と呼ばれる多くの小さな花火が同時に咲くような技法など、色彩や形の
バリエーションが豊かです。
 ・独特の花火の種類
  尺玉(しゃくだま):直径30cmほどの大型花火で、空高く上がり、直径300m
  以上に広がる大輪の花を咲かせる。
  和火(わび):江戸時代から続く、落ち着いた金色や銀色の花火。
  柳:火の粉が垂れ下がるように広がる、日本独自の演出。
② 「間」を大切にした打ち上げ
  欧米の花火ショーは、音楽と連動させたり、次々と花火を打ち上げる演出が
 主流ですが、日本の花火は「間(ま)」を大切にし、一発ごとの余韻を楽しむ
 特徴があります。特に有名な花火大会では、観客は一発一発の美しさに注目し、
 静かに見守ることが一般的です。
③ 競技花火の文化
 日本には、「花火競技大会」が多く存在し、全国の花火師たちが技を競い合い
ます。代表的なものには、
  大曲の花火(秋田県)(全国花火競技大会)
  土浦全国花火競技大会(茨城県)
  長岡まつり大花火大会(新潟県)などがあります。
 これらの競技大会では、花火の芸術性や技術力が評価され、新しい花火の開発も
進められています。

花火大会の起源
 日本の花火大会の始まりは、江戸時代の享保(きょうほう)18年(1733年)に
までさかのぼります。
 ① 両国川開きと大飢饉・疫病
  享保年間(1716~1736年)は、享保の大飢饉が発生し、多くの人々が飢えに
  苦しみました。さらに、疫病(コレラなど)が流行し、多くの死者が出ました。
 これを憂いた8代将軍徳川吉宗は、隅田川で「水神祭」を行い、死者の供養と
悪疫退散を祈願しました。
 その際、併せて打ち上げられた花火が、日本の花火大会の起源とされています。
 これが「両国川開きの花火」(現在の「隅田川花火大会」)です。
 ② 花火と慰霊・厄除け
  日本の花火大会は、単なる娯楽ではなく、元々は供養や祈願の意味を持つもの
 でした。
  現在も「長岡花火大会」などは、戦争の慰霊や復興祈願の意味を込めて行われ
 ています。
 日本の花火文化は、「精緻な技術」「間を大切にした演出」「供養や祈願の意味
を持つ歴史」という点で、世界的にも独特なものです。
 花火師たちの高度な技術が生み出す美しい火花の芸術、そしてその背景にある
深い歴史が、日本の花火を特別なものにしています。
 鎮魂の3月と花火の取り合わせもあながち季節外れとは言えないですね。


Yesterday, 14 years after the Great East Japan Earthquake, fireworks lit up the night sky in the Tokyo metropolitan area.

Internet businesses and local governments launched fireworks from local evacuation sites as a memorial and to announce disaster prevention centers.

Japan's fireworks culture is unique even from a global perspective, boasting a high level of both technical and artistic excellence. We took a closer look at its characteristics and history.

Unique aspects of Japanese fireworks culture

① Exquisite technique and beauty

Japanese fireworks, unlike those of the West, have the following characteristics:

- Beautiful circular shape

Japanese fireworks use a technique called "shiniriwarimono" to create perfectly spherical fireworks in the night sky.

This requires advanced technology, and the distribution of gunpowder and the structure of the balls are calculated with great precision.

- Variety and vividness of colors

Japanese fireworks have a wide variety of colors and shapes, such as "stage change fireworks" that can express various colors in one firework, and a technique called "senrin" that makes many small fireworks bloom at the same time.

- Unique types of fireworks

Shakudama: A large firework with a diameter of about 30 cm that rises high into the sky and blooms into a large flower that spreads over a diameter of 300 m.

Wabi: A calm gold or silver firework that has been around since the Edo period.

Willow: A unique Japanese performance in which sparks spread out like dangling sparks.

② A launch that values ​​"ma" (time between the two fireworks)

While Western fireworks shows are mainly performed in conjunction with music or by launching fireworks one after the other, Japanese fireworks are characterized by valuing "ma" (time between the two fireworks) and enjoying the lingering aftertaste of each shot. At particularly famous fireworks festivals, it is common for spectators to focus on the beauty of each shot and watch quietly. ③ The culture of competitive fireworks

In Japan, there are many "fireworks competitions" where firework artists from all over the country compete with each other to show off their skills. Some of the most well-known are the Omagari Fireworks (Akita Prefecture) (National Fireworks Competition), the Tsuchiura National Fireworks Competition (Ibaraki Prefecture), and the Nagaoka Festival Fireworks Display (Niigata Prefecture).

These competitions evaluate the artistic and technical qualities of fireworks, and encourage the development of new fireworks.

The origins of fireworks displays in Japan date back to the 18th year of the Kyoho era (1733) during the Edo period.

① The Ryōgoku River Opening and the Great Famine and Epidemic

During the Kyoho era (1716-1736), the Great Kyoho Famine occurred, and many people suffered from hunger. In addition, epidemics (such as cholera) spread, resulting in many deaths. Concerned by this, the eighth shogun, Tokugawa Yoshimune, held a "Water God Festival" on the Sumida River to pray for the dead and to ward off evil.

The fireworks that were launched at the same time are said to be the origin of Japanese fireworks festivals.

This is the "Ryogoku River Opening Fireworks" (today's "Sumida River Fireworks Festival").

② Fireworks and Memorialization/Avoiding Evil

Japanese fireworks festivals are not just entertainment, but originally had the meaning of memorialization and prayer.

Even today, events such as the Nagaoka Fireworks Festival are held to commemorate the war dead and pray for recovery.

Japan's fireworks culture is unique from the world in terms of its "precise techniques," "performances that value timing," and "history that holds the meaning of memorialization and prayer."

The beautiful sparks created by the advanced techniques of fireworks makers, and the deep history behind them, are what make Japanese fireworks so special.

The combination of March, the month of mourning, and fireworks is not entirely out of season.

新しいiPad~New iPad

  Appleが発表した新しいiPad Air と エントリーレベルのiPad は、それぞれ異なる
ユーザー層に向けたモデルです。
 まず、それぞれの特徴を比較し、どのような用途に適しているかを見ていきまし
 ょう。 

📌 iPad Air(2025年モデル)
  特徴・性能
  チップ: M3チップ搭載(前世代M2よりCPU性能が約35%、GPU性能が約
       40%向上)
  ディスプレイ: 11インチ / 13インチのLiquid Retinaディスプレイ
  Apple Pencil: Apple Pencil Pro対応
  キーボード: 新しい Magic Keyboard(トラックパッド拡大・ファンクション
                      キー追加)
  カメラ: 12MP広角カメラ(センターフレーム対応)
  AI機能: Apple Intelligenceを活用した 「クリーンアップ」「Image
                 Playground」など
  価格: 11インチ → 98,800円(税込)~ 13インチ→ 128,800円(税込)~

   おすすめポイント
  ✅ クリエイティブ作業向け(動画編集・デザイン・イラスト制作) 
  ✅ パワフルな処理能力(高負荷アプリ・ゲームも快適) 
  ✅ ノートPCの代替にも使える(Magic Keyboard + iPadOSの進化)  

📌 エントリーレベルのiPad(2025年モデル)
  特徴・性能
  チップ: A16 Bionicチップ(前世代より約30%性能向上)
  ディスプレイ: 10.9インチ Liquid Retinaディスプレイ
  Apple Pencil: 第1世代Apple Pencil対応(USB-C接続)
  キーボード: Smart Keyboard対応
  カメラ: 12MP広角カメラ(センターフレーム対応)
  ストレージ: 128GBから(前世代より倍増)
  価格:128GBモデル → 349ドル(約59,000円前後)~

 おすすめポイント
  ✅ 基本的な作業・学習に最適(ノート・読書・動画視聴) 
  ✅ 価格が手頃でコスパ◎(エントリーモデルでも十分な性能) 
  ✅ 学生やライトユーザー向け(メモ・Web閲覧・動画視聴に最適)  

📌 どちらのモデルが適している?
  💼 仕事・クリエイティブ用途なら → iPad Air
  M3チップ搭載でパフォーマンスが高く、イラスト・動画編集・マルチタスクに
  最適。
  Magic Keyboardと組み合わせれば、ノートPC代わりにもなる。
  AI機能を活用して、作業を効率化できる。

  📚 学生・一般的な用途なら → エントリーレベルのiPad
  学習やメモ、Webブラウジング、YouTubeやNetflix視聴などに最適。
  価格が手頃で、iPadの基本機能をしっかり備えている。
  128GB以上のストレージがあり、容量不足の心配が少ない。

📌 結論:買いかどうか?
  ✅ iPad Air → 「性能重視」なら買い! 
  ✅ エントリーiPad → 「コスパ重視」なら買い! 

どちらも性能が向上しており、用途に合えば「買い」のモデルです。 
ただし、iPad Pro(M4搭載)の発表も予想されるため、さらに高性能なiPadを求める
なら待つのもアリ です。  

💡 まとめ: 
  クリエイティブ用途なら iPad Air
  日常使い・コスパなら エントリーiPad
  どちらを選ぶかは、あなたの 使用目的と予算次第!!


Apple's new iPad Air and entry-level iPad are both models aimed at different user groups. Let's start by comparing their features and see what they're best suited for. 

📌 iPad Air (2025 model)

Features and performance

Chip: Equipped with M3 chip (CPU performance is approximately 35% higher and GPU performance is approximately 40% higher than the previous generation M2)

Display: 11-inch / 13-inch Liquid Retina display

Apple Pencil: Compatible with Apple Pencil Pro

Keyboard: New Magic Keyboard (Trackpad enlargement and function key added)

Camera: 12MP wide-angle camera (center frame compatible)

AI function: "Clean up" and "Image Playground" using Apple Intelligence

Price: 11-inch → 98,800 yen (tax included) ~ 13-inch → 128,800 yen (tax included) ~

Recommended points

✅ For creative work (video editing, design, illustration production)

✅ Powerful processing power (comfortable for high-load apps and games)

✅ Can also be used as a replacement for a laptop (Magic Keyboard + evolution of iPadOS)


📌 Entry-level iPad (2025 model)

Features and performance

Chip: A16 Bionic chip (approximately 30% performance improvement from previous generation)

Display: 10.9-inch Liquid Retina display

Apple Pencil: Compatible with 1st generation Apple Pencil (USB-C connection)

Keyboard: Compatible with Smart Keyboard

Camera: 12MP wide-angle camera (center frame compatible)

Storage: From 128GB (doubled from previous generation)

Price: 128GB model → From $349 (approximately 59,000 yen)

Recommended points

✅ Ideal for basic work and learning (notes, reading, watching videos)

✅ Reasonably priced and great value for money (sufficient performance even for the entry model)

✅ For students and light users (ideal for taking notes, browsing the web, watching videos)

📌 Which model is right for you?
 💼 For work and creative purposes → iPad Air

With the M3 chip, it has high performance and is ideal for illustration, video editing, and multitasking.

When combined with the Magic Keyboard, it can also replace a laptop.

By utilizing the AI ​​function, you can work more efficiently.

📚 For students and general use → Entry-level iPad

Ideal for learning, taking notes, web browsing, watching YouTube and Netflix, etc.

Affordable and has all the basic functions of an iPad.

With over 128GB of storage, you don't have to worry about running out of space.

📌 Conclusion: Is it worth buying?

✅ iPad Air → Buy if you value performance!

✅ Entry-level iPad → Buy if you value cost-effectiveness!

Both have improved performance and are worth buying if they suit your needs.

However, the iPad Pro (with M4) is expected to be announced, so if you want an even more powerful iPad, it's ok to wait.

💡 Summary:

For creative use, choose the iPad Air

For everyday use and value for money, choose the entry-level iPad

Which one you choose depends on your purpose and budget!!


2025-03-11

明治三陸地震―昭和三陸地震―東日本地震~Meiji Sanriku Earthquake – Showa Sanriku Earthquake – Great East Japan Earthquake

  東北にも多くの地震が発生していたんですね。
 明治三陸地震(明治29年三陸地震)は、1896年(明治29年)6月15日に発生した
大地震と津波による災害です。
 以下のような特徴がありました。
1. 地震の詳細
 ・発生日時:1896年(明治29年)6月15日 19時32分(日本時間)
 ・震源地:三陸沖(北緯39.5度、東経145.9度付近)
 ・地震の規模:M8.5~8.6(推定)
 ・震源の深さ:浅い(約10km)
 ・震度:最大震度5(当時の震度階級による) 
  → 現在の震度階級では「震度4~5強」に相当すると推定。
 この地震は「津波地震」と呼ばれる種類で、地震の揺れ自体は比較的小さかったも
のの、津波が異常に大きくなりました。

 2. 津波の状況
 ・津波の高さ:
  最大遡上高 38.2m(岩手県大船渡市綾里)
  10m以上の津波が広範囲に到達
  岩手・宮城・青森の沿岸に壊滅的な被害

 ・津波到達時間:
  地震発生から約30分後に沿岸部を襲撃
  夜間だったため、避難が難しかった
 ・津波の性質:
  第一波は比較的小さく、その後の波が巨大だった
  遠くまで浸水し、町を丸ごと破壊

3. 被害状況
 ・死者・行方不明者:約22,066人 
 ・全壊・流失家屋:9,313戸 
 ・主な被害地:
  岩手県:大船渡、釜石、宮古、山田町など(壊滅的被害)
  宮城県:気仙沼、本吉郡など
  青森県:八戸市など 
 ・被害の特徴:
  津波が町を壊滅させたため、生存者が極めて少なかった地域がある
  多くの漁師が海に出ており、津波によって命を失った
  夜間だったため津波の接近が見えず、避難が間に合わなかった

4. 明治三陸地震の教訓
 津波地震の危険性 → 揺れが小さくても津波が大きくなる可能性がある
 夜間の津波は特に危険  → 避難が困難で被害が増大
 津波防災の重要性  → その後、堤防建設や避難訓練の必要性が認識されるよう
           になった

 5. 昭和三陸地震津波との比較

項目明治三陸地震津波(1896年)昭和三陸地震津波(1933年)
地震の規模M8.5~8.6M8.4
震源の深さ約10km(極浅い)約20km
最大津波の高さ38.2m(大船渡市綾里)28.7m(大槌町吉里吉里)
死者・行方不明者約22,066人約3,064人
震度揺れは小さかった(津波地震)揺れは強かった

→ 昭和三陸地震では揺れが強く、住民が地震直後に避難を始めたことが明治三陸地震
 よりも死者を減らした要因の一つとされている。
明治(1896年)→37年後→昭和(1933年)→(78年後)→平成(2011年)→?
いつ発生するかは分かりませんが地震列島日本ですから万全な準備をするべきですね!!


There were many earthquakes in Tohoku as well.

The Meiji Sanriku Earthquake (Meiji 29th Sanriku Earthquake) was a disaster caused by a large earthquake and tsunami that occurred on June 15, 1896 (Meiji 29).

It had the following characteristics:

1. Details of the earthquake

・Date and time of occurrence: 19:32 (Japan time) on June 15, 1896 (Meiji 29th)

・Epicenter: Off the coast of Sanriku (near latitude 39.5 degrees north, longitude 145.9 degrees east)

・Magnitude of the earthquake: M8.5-8.6 (estimated)

・Depth of the epicenter: Shallow (about 10km)

・Seismic intensity: Maximum seismic intensity 5 (based on the seismic intensity scale at the time)

→ Estimated to be equivalent to "seismic intensity 4-5+" on the current seismic intensity scale.

This earthquake was a type of "tsunami earthquake," and although the shaking of the earthquake itself was relatively small, the tsunami was abnormally large.

2. Tsunami situation

Tsunami height:

Maximum run-up height 38.2m (Ayari, Ofunato City, Iwate Prefecture)

Tsunamis of over 10m reached a wide area

Devastation along the coasts of Iwate, Miyagi, and Aomori

Tsunami arrival time:

Attacked the coastal areas about 30 minutes after the earthquake

Evacuation was difficult because it occurred at night

Tsunami characteristics:

The first wave was relatively small, and subsequent waves were huge

Flooding extended far and destroyed entire towns

3. Damage situation

Dead and missing: Approximately 22,066 people

Destroyed and washed away houses: 9,313

Main affected areas:

Iwate Prefecture: Ofunato, Kamaishi, Miyako, Yamada Town, etc. (Devastation)

Miyagi Prefecture: Kesennuma, Motoyoshi District, etc.

Aomori Prefecture: Hachinohe City, etc.

・Characteristics of the damage:

The tsunami destroyed towns, so there were very few survivors in some areas.

Many fishermen were out at sea and lost their lives in the tsunami.

Because it was nighttime, the approach of the tsunami could not be seen, and evacuation was not possible in time.

4. Lessons from the Meiji Sanriku Earthquake

Dangers of tsunami earthquakes → Even if the shaking is small, the tsunami can be large.

Tsunamis at night are particularly dangerous → Evacuation is difficult and damage increases.

Importance of tsunami disaster prevention → After that, the need for embankment construction and evacuation drills became recognized.

5. Comparison with the Showa Sanriku Earthquake Tsunami

Items Meiji Sanriku Earthquake Tsunami (1896) Showa Sanriku Earthquake Tsunami (1933)

Magnitude of earthquake M8.5-8.6 M8.4

Depth of epicenter Approximately 10km (very shallow) Approximately 20km

Maximum tsunami height 38.2m (Ayari, Ofunato City) 28.7m (Kirikiri, Otsuchi Town)

Dead and missing: Approx. 22,066 people Approx. 3,064 people

Seismic intensity: Small shaking (tsunami earthquake) Strong shaking

→ The Showa Sanriku Earthquake had strong shaking, and residents began evacuating immediately after the earthquake, which is said to be one of the reasons why there were fewer deaths than in the Meiji Sanriku Earthquake.

Meiji (1896) → 37 years later → Showa (1933) → (78 years later) → Heisei (2011) →?We don't know when it will occur, but Japan is an archipelago of earthquakes, so we should be fully prepared!!




柳田国男~Kunio Yanagita

  もう14年になるんですね!訪問先の工場事務所がビックリするほど大揺れしたこと
を忘れることができません。
 そして近くの図書館駐車場で車が大きく揺れたことも覚えています。
 大学院の時、柳田国男先生のようにシニアの生き様を聞き取り記録したらと言われた
ことがありました。
 150年前に生きた方ですが、様々なことを感じ考えさせられたと思っています。
 柳田国男(1875年生誕)は、日本の民俗学の父とされる人物であり、東日本大震災(2011年3月11日)の発生後に改めて注目されるようになった理由はいくつかあります。

1.「津波伝承」に関する研究
  柳田国男は『遠野物語』(1910年)や『海上の道』(1961年)などの著作で、
 日本各地に伝わる民間伝承や口承文化を記録しました。その中には、津波に関する
 言い伝えや災害の教訓も多く含まれていました。
  東日本大震災後、過去の津波被害の記録を学ぶ重要性が再認識され、柳田の研究が
 見直されることになりました。

2. 「災害民俗学」との関連
  震災後、災害と民俗学を結びつけて研究する「災害民俗学」という分野が注目さ
 れるようになりました。
  柳田は、日本の民間信仰や風習の中に、自然災害に対する備えや知恵が蓄積され
 ていることを指摘していました。
  例えば、東北地方には「津波てんでんこ」(津波が来たら各自がすぐに逃げる
 べきだという教え)という言い伝えがあり、これは震災時の避難行動としても有効
 であったと評価されました。

 3.「常民」の視点
  柳田は、歴史や文化を「常民(普通の庶民)」の視点から研究し、権力者や公式
 の歴史ではなく、一般の人々の暮らしや語りに注目しました。震災後、被災地の
 人々の経験や声を記録し、後世に伝えることの重要性が強調される中で、柳田の
 アプローチが再評価されました。

 4. 「海と日本人」の関係
  『海上の道』では、日本人が古代から海を通じて文化や技術を受け入れてきたこと
 を論じています。
  震災による津波被害や原発事故を受けて、日本人と海との関わり方が問い直される
 中で、柳田の視点が再び関心を集めました。

 東日本大震災後、柳田国男の研究は、過去の災害伝承の重要性、庶民の視点からの
災害記録、そして日本人と自然の関係の再考といった観点から注目を浴びました。
特に「災害民俗学」の分野では、彼の研究が現代にも生かされるべきものとして、
改めて評価されています。
 彼の著作をじっくり味わってみたらいかがでしょうか?!


It's been 14 years already! I can't forget how the factory office we visited shook so violently that it shocked me. I also remember my car shaking violently in the parking lot of a nearby library. When I was in graduate school, I was asked to record the lives of seniors, just like Kunio Yanagita. He lived 150 years ago, but he made me feel and think about many things. Kunio Yanagita (born 1875) is considered the father of Japanese folklore, and there are several reasons why he has been attracting attention again after the Great East Japan Earthquake (March 11, 2011).

 1. Research on "Tsunami Folklore"
In works such as "Tono Monogatari" (1910) and "Umijo no Michi" (1961), Kunio Yanagita recorded folklore and oral culture from all over Japan. Many of his works included tsunami-related legends and lessons learned from disasters. After the Great East Japan Earthquake, the importance of studying records of past tsunami damage was recognized again, and Yanagita's research was reevaluated.


2. Connection with "disaster folklore"

After the earthquake, the field of "disaster folklore," which combines disasters and folklore, began to attract attention.

Yanagita pointed out that Japanese folk beliefs and customs contain accumulated knowledge and wisdom about natural disasters.

For example, in the Tohoku region there is a saying called "tsunami tendenko" (a teaching that says that everyone should run away immediately if a tsunami comes), which was evaluated as an effective evacuation behavior during an earthquake.


3. The perspective of the "common people"

Yanagita studied history and culture from the perspective of the "common people," focusing on the lives and stories of ordinary people, rather than the history of those in power or officials. After the disaster, the importance of recording the experiences and voices of people in disaster-stricken areas and passing them on to future generations was emphasized, and Yanagita's approach was reevaluated.


4. The relationship between the sea and the Japanese

In "The Road on the Sea," Yanagita discusses how the Japanese have adopted culture and technology through the sea since ancient times.

In the wake of the tsunami damage and nuclear accident caused by the earthquake, the relationship between the Japanese and the sea was questioned, and Yanagita's perspective once again attracted attention.

After the Great East Japan Earthquake, Yanagita Kunio's research attracted attention from the perspectives of the importance of passing on past disaster legends, recording disasters from the perspective of ordinary people, and reconsidering the relationship between the Japanese and nature.

In particular, in the field of "disaster folklore," his research is being reevaluated as something that should be used in the present day.

Why not take the time to enjoy his works? !

月面衝突により失敗!~Failed due to lunar collision!

 ispace社の月着陸船「レジリエンス」は、2度目の月着陸に挑戦しましたが、残念ながら 月面衝突により失敗 しました。  2025年6月6日に月面着陸を予定していましたが、高度約3kmでの致命的な誤認識により、高度センサーが想定外の動作を示し、ソフトウェアがこれを測定異常と判定...